Diana Ghinculov a primit în primăvara anului 2016, chiar de Mărțișor, oferta de a prelua funcția de Head of Legal al Grupului LOWE.Cu o istorie de peste 25 de ani, LOWE este unul dintre primele grupuri de comunicare de pe piață.Și pentru că își dorea să activeze într-o industrie creativă și inovatoare, Diana a spus “da” cu tot sufletul acestei provocări. ”Au trecut trei ani de când coordonez Departamentul Juridic al Grupului LOWE și sunt mândră că le-am fost alături tot acest timp și ne-am putut bucura împreună de nenumăratele premii sau campanii care au căpătat amploare internațională. ADN-ul Grupului Lowe îmi dă sentimentul că fac parte dintr-o organizație care promovează creativitatea antreprenorială și spiritul dinamic, iar aceste atribute se transpun și în activitatea mea de zi cu zi, ca avocat al Grupului”, punctează avocatul.
Diana Ghinculov s-a născut peste Prut, în „Patria vinului și a bomboanelor Bucuria”, așa cum îi place ei să prezinte Republica Moldova. În 2003, a avut șansa de a câștiga o bursă de studii la Facultatea de Drept din cadrul Universității din București. Pentru a-și putea împlini visul de a dezvolta o carieră în lumea juridică a decis să se mute în Capitala româniei și să se implice active în lumea studențească de la București.
“Așa a început parcursul meu academic în lumea dreptului. Am urmat apoi un program de Master în Dreptul Comunitar al Afacerilor la aceeași Facultate de Drept a Universității din București. Pentru că sunt cu adevărat un om luptător care crede în dreptate și în lucrul bine făcut, a urmat admiterea la barou, absolvirea Institutului Național pentru Pregătirea și Perfecționarea Avocaților, apoi definitivarea în avocatură. Încă din perioada studiilor mi-au plăcut provocările, timp de doi ani fiind Secretar General al Asociației Studenților în Drept, perioadă despre care îmi amintesc cu mare drag. Ulterior, tot în perioada facultății am lucrat ca asistent juridic la Transparency International – Centru Național Anticorupție”, povestește Diana.
Focusată pe carieră, la 25 de ani tânăra coordona deja Departamentul Juridic din cadrul Grupului Editorial Corint.
Ulterior intrării în avocatură, a activat în calitate de Senior Lawyer în cadrul Laura Istrate Law Office, unde s-a format ca avocat de business, fiind implicată în tranzacții de anvergură cu elemente transnaționale, în arii de competență diverse precum: fuziuni și achiziții, energie regenerabilă, real estate sau drept fiscal.
„Îmi amintesc că îmi dedicam cu entuziasm, inclusiv timpul personal, pentru redactarea documentației necesare proiectelor de Due diligence până la SPA-ul final și urmăream, din toate perspectivele, conformitatea actelor care stau în spatele unui asemenea proiect cu legislația în vigoare, dar și cu interesul de business al clienților. Au fost niște ani de muncă intensă, dar și lecții de business, de drept și chiar de viață, de care mă folosesc pe deplin și astăzi. După ce m-am specializat în multe domenii ca Senior Lawyer (real estate, energie regenerabilă, drept fiscal, data protection, proprietate intelectuală sau tranzacții comerciale - fuziuni și achiziții), mi-am dorit un traseu profesional în calitate de avocat de business, în care să implementez cele învățate într-o industrie inovatoare, creativă și dinamică, precum publicitatea și comunicarea. Am simțit că este o oportunitate să-mi îmbogățesc experiența prin dobândirea de competențe și cunoștințe din acest domeniu fascinant și efervescent”, susține Diana.
Oportunitatea de a lucra într-o industrie creativă
A fost un frumos cadou de Marțisor această oportunitate de a lucra într-o industrie creativă și de a prelua poziția de Head of Legal al Grupului LOWE. De trei ani, Diana coordonează Departamentul juridic al unuia dintre cele mai cunoscute grupuri de comunicare de pe piață, grup care include mai multe agenții care oferă servicii integrate de publicitate și comunicare.
„Activitatea unui avocat care coordonează Departamentul juridic al unui grup din industria publicității presupune cunoștințe temeinice de drept, dar și o gândire strategică orientată spre atingerea rezultatelor de business la nivel de grup. Sunt cunoștințe din arii complexe de activitate tangente cu industria, cum ar fi: structuri de bugete media, modele de livrabile, parametri fiscali și financiari de respectat la nivel de grup, politici contabile, politica de management, concepte creative, etc. Colaborez constant cu Departamentele de Client Service, Marketing, Financiar, HR sau Comercial. Trasăm împreuna obiective la nivel de Departament, dar în același timp ne asigurăm și de respectarea obiectivelor de business trasate de Top Management”, explică avocatul.
Rolul pe care îl joacă un Head of Legal într-o construcție atât de complexă, cum este cea a Grupului LOWE, este acela de a oferi suportul care să asigure garanții suficiente pentru dezvoltarea business-ului, în strânsă legătură cu o înțelegere reală a relațiilor agențiilor cu partenerii lor.
Implicarea în business-ul de zi cu zi, cu accent deosebit pe deciziile care trebuie implementate în toate ariile industriei advertising, cu interes real pentru clienți, pentru campaniile publicitare, o comunicare excelentă cu clienții externi și interni sunt competențe esențiale pentru a oferi expertiză, suport legal, dar și pentru a îndeplini obiectivele setate prin planurile de business.
Domenii precum proprietate intelectuală, data protection, vânzări, corporate sau negocierea contractelor sunt exemple clasice de expertiză necesară pentru coordonarea eficientă a unui asemenea Departament. Acestea sunt domenii pe care un Legal Manager trebuie să le stăpânească din perspectiva 360° pentru a oferi consultanță juridică valoroasă, iar abordarea pluridisciplinară este obligatorie pentru a înțelege un business atât de complex.
“O altă provocare pentru această poziție este să fii un consultant juridic pentru echipa de Top Management, să asiguri legătura dintre aceasta și celelalte departamente, să redactezi argumente sau opinii care demonstrează capacitatea de a înțelege valabilitatea, valoarea și limitele disciplinelor interdependente. Uneori, soluțiile simple și inovatoare, respectarea termenelor sau reprioritizarea permanentă a urgențelor în cele mai bune condiții de garanție și profesionalism fac parte din programul zilnic al unui Head of Legal. Atitudinea de tipul client oriented este esențială în această industrie. Chiar dacă m-a scos din zona de confort, am apreciat dinamica și creativitatea specifice acestei industrii încă de la începutul colaborării cu Grupul LOWE”, precizează Diana.
Industria creativă a atras-o încă din facultate
Încă din perioada facultății, Diana a fost atrasă de industria creativă și inovatoare ca advertising-ul, atunci când a construit o întreagă strategie de promovare personală în vederea câștigării alegerilor pentru funcția de Secretar General al Asociației Studenților în Drept.
“Urmărirea îndeaproape a strategiei de branding, crearea identității produsului, poziționarea brandului pe piață, diferențierea, strategia de marketing sunt motivații care mă țin aproape de această industrie. În plus, ocup o poziție care solicită o excelentă înțelegere a business-ului atât la nivel național, cât și internațional. Grupul LOWE este Old enough to know better, YOUNG enough to do it anyway, la fel ca mine. Aici am ocazia în fiecare zi să pun în practică abordări profesionale curajoase. Industria publicității și modul cum se întâmplă campaniile publicitare pentru clienții noștri sunt factorii cheie pentru relația mea cu Grupul LOWE. De asemenea, politica de management și importanța acordată oamenilor sunt motive importante care mă țin aproape. Mă simt suficient de tânără încât să pot inova juridic în aceasta industrie, dar în același timp mă simt și suficient de matură ca să aplic know how-ul necesar pentru dezvoltarea cu succes a proiectelor”, subliniază Diana.
“Ca Head of Legal, sunt interfața dintre Top Management și firmele de avocatură către care sunt „externalizate” anumite proiecte, sunt mediator și liant între business și avocații externi. Alocarea și coordonarea speței externalizate, cu atenție la detalii și urmărirea îndeaproape a modului în care avocații externi trasează problema juridică cu care au fost mandatați, sunt premisele unei soluții juridice finale de succes.”
Diana Ghinculov este fascinată de modul cum se construiesc campaniile pentru clienți și de toată munca din spatele unei reclame la TV sau a celorlalte medii de comunicare. Pentru ea, cea mai importantă provocare este aceea de a oferi cele mai bune soluții juridice care să susțină partea creativă.
”Mă bucur să spun că am și participat activ la realizarea unui material video pentru unul dintre clienții agenției Profero (digital). Îmi aloc frecvent timp pentru înțelegerea activității din spatele unui material publicitar și sunt fascinată de complexitatea acestuia. Procesul de standardizare a drafturilor este atât cronogaf, cât și energofag, pentru că presupune cunoașterea temeinică a unor norme legislative de specialitate, dar și abilitatea de a identifica situațiile critice în care poate fi aplicat un anumit tip de document folosit într-o speță anterioară. Sunt și zile în care operaționalul ia locul creației juridice, iar raportările către Grup, întocmirea situațiilor centralizate cu activitatea curentă a Departamentului sau ședințele de management ori cele cu colegii devin o prioritate. Provocările majore din punct de vedere juridic sunt, pe de o parte, creșterea mediului concurențial, iar pe de altă parte sunt cele legislative, caracterizate printr-o oarecare instabilitate și impredictibilitate”, povestește expertul.
Diana a ținut să menționeze că înainte de a fi coordonator al Departamentului Juridic este avocat, și are profilul avocatului de business clasic. Ca Head of Legal în cadrul unui Grup care activează în domeniul publicității, practică zilnic avocatura de business pentru companie. Un director juridic este un jucător de bază al companiei pentru care lucrează.
“Suportul juridic oferit de avocații in house are la bază experiența acumulată de aceștia în firmele de avocatură, dar și în cadrul activității practicate pentru clienții din diverse industrii ale pieței. De exemplu, colaborarea mea cu clienți din diverse industrii, în cadrul societăților de avocatură în care m-am format ca profesionist, până să încep colaborarea cu Grupul LOWE, au creat premisele necesare înțelegerii mai profunde a business-ului și m-au format ca profesionist. Un avocat care în cadrul formării profesionale, a interacționat cu clienți din diverse industrii, reușește atunci când conduce un departament juridic al unui singur client, să înțeleagă și să implementeze politicile de management mult mai aplicat. Sunt esențiale valorificarea competențelor de bază, precum și dezvoltarea unor competențe complementare care țin de specificul industriei în care performează clientul final. Această condiție se aplică atât pentru avocatul de business în cadrul unei societăți de avocatură, cât și pentru un Head of Legal din cadrul unei corporații. Teoretic, în practica avocațială nu prea apar inovații spectaculoase. Da, putem vorbi de viziune și initiativă în experimentarea și dezvoltarea unor practici noi, de abilitate și talent în gestionarea eficientă a unui dosar litigios ori structurarea unui proiect complex de finanțare, sunt zone unde este loc de inovație. Ca Head of Legal însă, posibilitatea de creativitate în business-ul grupului este mult mai amplă și am ocazia să identific soluții și să ofer perspective vaste care depășesc sfera avocațială în chestiuni comerciale complexe și dificile. Sentimentul de gardian al legalității și integrității afacerilor Grupului LOWE reprezintă pentru mine un sentiment puternic față de acest domeniu. Din această perspectivă, în contextul procesului decizional de business, sunt esențiale identificarea alternativelor în atingerea unui obiectiv legitim, evaluarea gradelor de risc, expunerea unui set de opțiuni sistematice și constructive, găsirea unui echilibru în soluția finală aleasă între valorile legitime concurente, dar și avansarea cu fermitate a unei viziuni operaționale de înaltă integritate”, argumentează profesionistul.
În cadrul Grupului LOWE, Diana continuă să își dezvolte competențele profesionale într-un mediu competitiv și dinamic, într-un mediu natural și consecvent. “Mă bucur să pot afirma că actuala mea poziție de Head of Legal este una dintre cele mai frumoase experiențe din cariera mea”, subliniază Diana Ghinculov.
Grupul LOWE este un structură extreme de complex în care se regăsesc cinci agenții.
Astfel, în Grupul LOWE intră INITIATIVE (MEDIA), agenție care face parte la nivel global din una dintre cele mai mari rețele de media IPGMEDIABRANDS, prezentă în peste 90 de piețe și ocupând locul 3 în top agentii media în România în 2018, conform RECMA. Agenția Initiative Media oferă servicii specializate de strategie media, planificare, negociere, cumpărare, intermediere de spațiu media, optimizare, servicii post cumpărare (post buy).
Din LOWE face parte și GOLIN (PR), care este singura agenție de PR din România care a câștigat, timp de cinci ani la rând, titlul de Agenția #1 în topul Biz PR Awards, dar și 2 Grand Prix-uri, 7 premii și Rețeaua anului în cadrul festivalului Golden Hammer. În 2018, au urmat premiul pentru Creativitate în PR și două premii pentru Notorietate. GOLIN rămâne cea mai premiată agenție de PR la premiile Webstock 2018 și singura agenție din România premiată cu Gold la două festivaluri internaționale în 2018 – SABRE Awards EMEA și IAB MIXX Awards Europe.
O altă agenție din grup este PROFERO (DIGITAL), parte din rețeaua internațională IPG. Este o agentie de servicii digitale integrate, creație și producție, cu o experiență de peste 10 ani pe piața din România, atât cu branduri locale, cât și internaționale, multipremiată la festivaluri interne și internaționale de creație sau eficiență în comunicare cum ar fi Golden Drum, Internetics, WebStock, IAB Mixx Awards sau Effie.
De asemenea, MULLEN (CREATIE) este prezentă în advertisingul românesc, de peste 25 de ani, fiind o agenție de creație, marketing și brand strategy care își propune să își păstreze mentalitatea de creativitate antreprenorială și spiritul dinamic. Agenția se poziționează ca challenger al modului de operare tradițional în procesul de creație și adoptă un model de lucru bazat pe integrare și perspectivă holistică asupra comunicării. Produsul creativ semnat MullenLowe este gândit mai degrabă ca o soluție de business și nu doar de comunicare în parteneriatul cu clienții, prin gândire creativă, inovație media și un customer journey care diferențiază brandul clienților în peisajul intens competițional.
Și MEDIC ONE face parte din LOWE, fiind agenția de comunicare în domeniul medical și farmaceutic, pregătită să accepte orice provocări în aceste domenii, de la campanii educaționale, la rebranding, platforme de comunicare digitală sau e-learnig, evenimente memorabile pentru comunitatea medicală, oferind servicii de strategie de brand și marketing alături de campanii de comunicare ce vizează atât zona de B2C cât și B2B.
Munca în această industrie nu este una constant, cunoscând o serie de fluctuații cantitative. Din acest motiv, la nivelul Departamentului juridic există o anumite flexibilitatea a numărului de specialiști care ofera suport juridic Grupului LOWE. “Astfel, suntem o echipă stabilă și care periodic, poate fi extinsă în funcție de nevoile curente de business. Proiectele noastre în aria juridică de competență sunt în strânsă legătură cu business-ul. Activitatea curentă a jobului poate consta în pregătirea documentelor premergătoare participării la diverse licitații (NDA-uri, politici de grup, Coduri de Conduită), participarea la negocierea contractelor sau tranzacțiilor care se află la baza business-ului cu clienții și furnizorii externi, implementarea unor decizii de management, standardizarea drafturilor, analiza modificărilor legislative și impactul acestora în business și mai ales, suport juridic pentru fiecare departament în parte, zi de zi”, subliniază Diana.
Anul trecut, Grupul LOWE a alocat resurse importante pentru alinierea la standardele GDPR conform cu specificul industriei din care face parte. “Păstrând filozofia client oriented, dar și oferind garanții juridice prin intermediul contractelor negociate la nivelul fiecărei agenții, am reușit evitarea oricăror incidente juridice care să ne expună față de parteneri sau autorități la nivelul tuturor agențiilor din grup. În acest fel, am avut posibilitatea să îmi concentrez activitatea de Head of Legal pe chestiuni care aduc valoare adaugată la nivelul fiecărui proiect implementat sau pe optimizarea și eficiența prestațiilor juridice”, mai spune avocatul.
Marile provocări ale industriei
Expertul Grupului LOWE este de părere că abundența de modificări legislative și viteza cu care acestea se derulează reprezintă adevărate provocări pentru domeniul în care activează. “Cadrul legislativ aplicabil industriei advertising ar trebui să fie stabil, predictibil, favorabil investițiilor astfel încât să creeze premisele unei viziuni pe termen lung atât la nivel macro, cât și la nivel micro în industrie. Consider că eventualele modificări legislative trebuie să fie precedate de consultarea publică a celor mai importanți actori din industrie”, susține avocatul.
Diana Ghinculov amintește faptul că în anul 2018 au fost aduse peste o sută de modificări ale Codului Fiscal. O anumită instabilitate fiscală are un impact direct în investiții, care duce la creșterea birocrației pentru toți contribuabilii și care necesită un efort semnificativ de implementare a reformelor legislative. Există dificultăți importante de implementare datorate timpului foarte scurt pentru aplicarea normelor adoptate. ”Impactul asupra noastră constă în creșterea cheltuielilor ocazionate de actualizarea programelor informatice, de necesitatea reevaluării și reorganizării activităților la nivel departamental, etc. Consider că trecerea la un comportament de reglementare care să asigurare un cadru legal stabil, predictibil și rezonabil reprezintă condiție esențială pentru investitori. Este necesară respectarea unor principii de reglementare inteligentă, cum ar fi: un proces decizional deschis și transparent, un dialog social concret sau evaluarea în mod sistematic a impactului legislației asupra mediului economic românesc”, nuanțează avocatul.
Colaborări cu firme de avocatură
Grupul LOWE a colaborat cu firme de avocatură externe atât pentru obținerea unei opinii suplimentare într-o notă de obiectivism, cât și pentru arii de expertiză care nu intrau în zona curentă de specialitate. Au fost și situații s-a luat acestă decizie pentru a degreva Departamentul juridic de anumite spețe punctuale și pentru ca avocații interni să li de ofere posibilitatea sa implementa proiecte specifice sau pentru a integra intern decizii de business în asistența juridică oferită Grupului Lowe.
“Toti colaboratorii noștri externi au demonstrat un puternic simt practic aplicat industriei și au oferit opinii juridice importante și cu impact direct în business. Criteriile pe care ne axăm sunt disponibilitatea la urgențele reale, o excelentă stăpânire a cunoștințelor despre industrie și a impactului suportului juridic în business, proporționalitate între expertiza de specialitate și tarifele practicate, prin raportare la rezultatele atinse și modul concret de soluționare a unei probleme cu miză reală pentru business. Există contexte în activitatea anumitor companii în care se apelează la consultarea unor firme de avocatură externe pentru opinii laterale, obiective, care sunt necesare în procesul decizional. Grupul LOWE colaborează cu avocați externi pentru anumite proiecte de anvergură, proiecte complexe legate de activitatea curentă cu impact pe termen mediu și lung. Acordăm o importanță deosebită prestigiului partenerilor cu care colaborăm, precum și principiilor etice pe care aceștia le implementează”, opinează avocatul Grupului LOWE.
Expertul arată că decizia de colaborare cu avocați externi are la baza un mix între criteriile performanță, calitatea serviciilor, atingerea obiectivelor stabilite, costurile financiare implicate. „Atunci când avem o colaborare de succes cu o anumită firmă de avocatură, aceasta este introdusă în procesul de selecție pentru alte proiecte viitoare. Încrederea în partenerii cu care colaborăm este esențială în business. Ne orientăm spre firme de avocatură cu experientă relevantă în domeniile pentru care solicităm suport extern, către avocați care cunosc specificul industriei de publicitate, explicăm contextul, constrângerile și scopul pe care compania îl urmărește în respectivul proiect. În cazul litigiilor externalizate, performanța poate fi urmărită prin soluția din dosar, în cazul avocaturii de consultanță însă, încheierea tranzacției pe care o urmărim sau alinierea unor proceduri corporate cu reglementările în vigoare sunt cele care ne oferă confortul atingerii rezultatului urmărit”, a arătat Diana Ghinculov.