Toate departamentele și practicile firmei CMS România au o activitate intensă, iar echipele sunt implicate în multe proiecte tranzacționale - în special în zona de achiziții/vânzare de proiecte de energie din resurse naturale, tehnologie etc., reorganizări, finanțări de achiziții, piață de capital, dezvoltare a unor proiecte imobiliare – în special în zona industrial-logistică și data center.”Am început optimiști noul an financiar, lucrăm cu motoarele turate cum s-ar spune, fie că vorbim de zona tranzacțională, finanțări, litigii sau imobiliare.Piața românească rămâne una atractivă pentru investitori, iar pandemia nu a făcut decât să amâne puțin expresia acestui interes pe care, odată cu revenirea încrederii, îl vedem deja exprimat de fondurile de investiții (dar nu numai) care se uită în acest moment după achiziții strategice în vedea consolidării business-ului atât în piața din România, cât și în regiune”, a declarat într-un interviu acordat BizLawyer, Horea POPESCU, Managing Partner CMS România și coordonaroul practicii de Corporate/M&A a CMS la nivel de CEE.
În plus, spune avocatul, se observă din ce în ce mai mult creșterea interesului investitorilor în dezvoltarea, finanțarea sau achiziționarea de proiecte sustenabile în România şi în regiune. ”CMS și-a asumat un rol activ în zona de ESG, în prezent fiind implicați atât la nivel local, cât și regional în numeroase proiecte de acest tip”, a arătat Horea POPESCU în discuția cu redactorii BizLawyer.
El spune că au fost câteva luni intense în care echipa a trebuit să se adapteze din mers noii realități generate de pandemie, cu care nimeni nu fusese confruntat înainte. Aceasta a însemnat în primul rând o consolidare funcțională a echipei, un mai mare grad de agilitate corporativă, dar și o reașezare din perspectiva practicii avocațiale. ”Mi-am asumat să fiu un catalizator, un mijlocitor al resurselor de care fiecare dintre noi, membrii echipei CMS dispunem. Scopul este performanța, dezvoltarea, agilitatea, modul în care putem face față rapid și cu succes schimbării”, a arătat coordonatorul CMS România.
Rezultatele obținute au adus biroul CMS din București în poziția de a fi un hub regional de expertiză juridică. ”Vreau să consolidăm acest statut, să încurajăm orice inițiativă care poate aduce rezultate la nivelul practicii noastre, ca o expresie a leadership-ului colegial, pe care CMS îl implementează în toată rețeaua sa globală, cu accent pe incluziune, diversitate, colaborare și performanță, atât la nivel de echipă, cât și individual”, a explicat Horea POPESCU.
CMS are avantajul de a fi început demersurile de implementare a digitalizării și a lucrului de la distanță cu mai mulți ani înainte de pandemie, ceea ce a făcut să reducă șocul generat de tranziția spre working from home și a permis avocaților săi să poată performa în ciuda restricțiilor generate de pandemie. ”Este meritul întregii noastre echipe care a dat dovadă de agilitate, de o capacitate de reacție rapidă și adaptare la noile condiții de muncă. Grație atuurilor date de apartenența la CMS, împreună am reușit să fim pe valul acestei schimbări, nu sub el”, a nuanțat coordonatorul CMS România.
El spune că echipa din București va rămâne aceeași formație performantă și după această criză pandemică, având ca principal obiectiv furnizarea unui serviciu juridic modern, proactiv și de înaltă eficiență. ”Vom continua să sprijinim obiectivele de dezvoltare personală și profesională ale membrilor echipei noastre, într-un mediu de lucru “next gen” reinventat, conceput să susțină cele mai exigente cerințe de performanță juridică și tehnologică ale acestora”, a subliniat Horea POPESCU.
Mai multe informații referitoare la cele mai importante proiecte ale biroului din București, aflate în lucru acum, prioritățile avocatului Horea POPESCU în calitate de coordonator al biroului CMS în România pentru noul an financiar, amprenta personală și ”fine tuning”, abordarea sa vizavi de echipă, marile provocări pentru CMS Romania, într-un orizont de 2-3 ani, dar și dezvoltarea nouă și dinamică a imaginii CMS, repoziționarea în liga de top a mărcilor juridice globale prezente pe piețele cheie internaționale, în interviul acordat de Managing Partner-ul CMS România, publicației noastre.
Horea POPESCU: Biroul CMS din România a înregistrat o creștere puternică și echilibrată în ultimii 4 ani pre-pandemie, firma noastră fiind implicată constant în multe dintre cele mai mari tranzacții de pe piață.
2020 a fost într-adevăr un an al provocărilor, cu un debut mai dificil cauzat de impactul crizei provocate de coronavirus și a incertitudinilor generate de pandemie.
A fost nevoie de o perioadă de evaluare a riscurilor și de repoziționare pentru companii, drept urmare unele tranzacții au fost fie amânate, fie întârziate. Spre sfârșitul anului însă, dar mai ales în primul trimestru al acestui an, lucrurile au revenit treptat la un nou normal, ceea ce a făcut ca și performanța noastră financiară să se reconsolideze. Am început așadar optimiști noul an financiar, lucrăm cu motoarele turate cum s-ar spune, fie că vorbim de zona tranzacțională, finanțări, litigii sau imobiliare.
Piața românească rămâne una atractivă pentru investitori, iar pandemia nu a făcut decât să amâne puțin expresia acestui interes pe care, odată cu revenirea încrederii, îl vedem deja exprimat de fondurile de investiții (dar nu numai) care se uită în acest moment după achiziții strategice în vedea consolidării business-ului atât în piața din România, cât și în regiune.
Care ar fi cele mai importante repere ale activității din anul financiar anterior? Te rog să ne spui câteva cuvinte despre cele mai ”active” arii de practică și despre gradul de sofisticare a proiectelor pe care avocații CMS din București le-au avut pe masa de lucru anul trecut.
În ciuda pandemiei, 2020 a fost un an în care s-au înregistrat câteva tranzacții record pentru piața locală și chiar regională.
Vorbim de domenii diverse care au performat, de la tranzacții de M&A în energie – în special proiecte de energie din surse regenerabile, în imobiliare – cu accent pe sectorul logistic și industrial, dar și cel de birouri. În multe dintre ele, echipa CMS din România a fost direct implicată: achiziția AFI Europe – NEPI Rockcastle, cea mai mare tranzacție imobiliară încheiată vreodată pe piața de birouri din România și una dintre cele mai mari din CEE pe care am coordonat-o împreună cu colega mea Roxana Frățilă; vânzarea portofoliului de credite corporative neperformante și sub-performante din România ale Băncii Naționale a Greciei către Bain Capital Credit – condusă de Rodica Manea cu suportul Cristinei Reichmann și al Claudiei Nagy; achiziția Hidroelectrica – STEAG Group, una dintre cele mai mari tranzacții de sine stătătoare în sectorul energiei din surse regenerabile din România – coordonată împreună cu Mircea Moraru și Varinia Radu.
Totodată, departamentul de Banking & Finance condus de Ana Radnev, avocat cu dublă specializare, pe drept român și englez, alături de Cristina Reichmann, Alina Tihan, Adina Nănescu și toți ceilalți membri ai echipei noastre de drept financiar-bancar menține un ritm alert și este extrem de activ. Asistăm cu succes bănci locale și internaționale, instituții financiare și companii locale și internaționale în proiecte complexe de finanțări de achiziții, finanțare de proiecte, finanțări imobiliare, finanţări sindicalizate şi bilaterale.
În contextul impactului digitalizării în industria financiar-bancară, precum și a produselor și instrumentelor financiare noi, bazate pe integrarea noilor tehnologii, avocații noștri specializați în produse bancare orientate spre viitor - coordonați de Cristina Reichmann - sunt implicați în proiecte de open-banking, e-money, finanțare prin noi tehnologii. Echipa CMS România este implicată în proiecte regionale și studii de fezabilitate privind diverse modele contractuale, structuri de finanțare, de revenue sharing, instrumente electronice, platforme fintech de micro-finanțare.
De asemenea, ca efect direct al pandemiei, am înregistrat o activitate susținută și în domenii legate de restructurarea forței de muncă, restructurări de activitate, reorganizări, litigii și arbitraj. Urmare a dezvoltării și accelerării sectorului de e-commerce, o creștere semnificativă a ponderii consultanței oferită de echipa noastră a fost determinată de asistența în domeniul protecției datelor, GDPR și a securității cibernetice.
Să reamintim cititorilor că ai preluat coordonarea biroului CMS din București în luna noiembrie. Promovarea a adus idei noi/schimbări în activitatea echipei locale? Ai pus în aplicare, în primele 6 luni de mandat, măsuri din agenda proprie menite să consolideze businessul? Vor urma și altele?
Mi-am asumat să fiu un catalizator, un mijlocitor al resurselor de care fiecare dintre noi, membrii echipei CMS dispunem. Scopul este performanța, dezvoltarea, agilitatea, modul în care putem face față rapid și cu succes schimbării.
Rezultatele biroului din București ne-au adus în poziția de a fi un hub regional de expertiză juridică. Vreau să consolidăm acest statut, să încurajăm orice inițiativă care poate aduce rezultate la nivelul practicii noastre, ca o expresie a leadership-ului colegial, pe care CMS îl implementează în toată rețeaua sa globală, cu accent pe incluziune, diversitate, colaborare și performanță, atât la nivel de echipă, cât și individual.
Au fost 6 luni intense pentru că a trebuit să ne adaptăm din mers, cu toții, noii realități generate de pandemie, cu care nimeni dintre noi nu a mai fost confruntat înainte. Aceasta a însemnat în primul rând o consolidare funcțională a echipei, un mai mare grad de agilitate corporativă, dar și o reașezare din perspectiva practicii avocațiale.
De curând CMS și-a actualizat identitatea vizuală printr-un ”brand refresh”. De ce a fost nevoie de această reîmprospătare și care este mesajul transmis acum?
Rebranding-ul reprezintă o dezvoltare nouă și dinamică a imaginii CMS, o repoziționare în liga de top a mărcilor juridice globale prezente pe piețele cheie internaționale. Noul brand CMS reflectă și susține mentalitatea noastră de Future Facing Firm.
Iar confruntarea cu viitorul înseamnă anticiparea, accelerarea și modelarea viitorului pentru și cu clienții noștri. Confruntarea cu viitorul este posibilă doar înțelegând prezentul. Experiența noastră bogată în fiecare sector de activitate, calitatea serviciilor juridice oferite, precum și soluțiile inovatoare folosite în furnizarea acestora reprezintă garanția îndeplinirii promisiunii asumate de CMS. Prioritățile clientului sunt în centrul tuturor acțiunilor echipei CMS. Nu suntem doar avocați. Suntem partenerii de afaceri ai clienților noștri, suntem aici nu numai pentru a rezolva aspectele juridice curente ale operațiunilor/business-ului acestora, ci și pentru a anticipa și a face față provocărilor viitoare, pentru a inova împreună cu aceștia în vederea maximizării potențialului de creștere a afacerilor companiilor pe care aceștia le reprezintă.
În mai, anul trecut, ai fost promovat pe poziția de coordonator al practicii de Corporate & M&A a CMS la nivel de CEE. În condițile în care ai preluat și coordonarea biroului românesc, pe finalul anului trecut, cum reușești să împărți timpul între cele două activități? Vei rămâne în continuare pe aceste două poziții de coordonare?
Cele 2 poziții nu sunt incompatibile, dimpotrivă. Rolul meu este să identific și să creez oportunități de business, atât la nivel local, cât și regional, să lucrez împreună cu echipele locale la strategia de dezvoltare, la bugetele fiecărui grup, să mă implic în politica de recrutare, în general, a grupului. O perspectivă și viziune regională, mai largă este chiar benefică și ajută în luarea celor mai bune decizii la nivel local.
Mai mult, strategia noastră fiind de consolidare a biroului din București ca hub regional, perspectiva și experiența multijurisdicțională îmi oferă siguranța implementării cu succes a proiectelor la nivel local.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
CMS are o tradiție în a recruta din cadrul facultăților de drept de top din România. Este esențial pentru noi să asigurăm o dezvoltare organică a practicii locale, fie prin intermediul internship-ului, urmat de angajare, fie prin recrutări din piață. În acest moment, suntem în proces de recrutare pentru aproape toate ariile de practică, în special pentru zona de Corporate, Finance și Real Estate.
Avantajul CMS este cel al unei firme de top la nivel global, unde ai șansa să înveți și să te dezvolți profesional, să-ți construiești pas cu pas o carieră de succes, într-un mediu prietenos și colegial, să faci parte dintr-o echipă de avocați de elită și să fii implicat fie în cele mai sofisticate tranzacții sau în proiecte de finanțare, asistând cele mai importante corporații, fonduri de investiții, bănci sau instituții financiare globale, fie în litigii complexe civile sau penale, în cazuri de arbitraj național sau internațional.
Și nu în ultimul rând, să ai acces la cele mai noi tehnologii pe bază de inteligență artificială folosite în practica juridică și să știi că te poți baza oricând pe o echipă transfrontalieră, care dispune de cele mai bune resurse, având o experiență imbatabilă în toate domeniile de practică, acoperind industriile cheie din economie.
Care sunt cele mai importante proiecte ale biroului din București, aflate în lucru? Ce se întâmplă acum cu proiectele, se simte un dezgheț? Cum lucrează avocații în perioada aceasta?
Încă de la începutului anului, toate departamentele și practicile noastre au o activitate intensă, suntem implicați în proiecte tranzacționale - în special în zona de achiziții/vânzare proiecte energie din resurse naturale, tehnologie etc., reorganizări, finanțări de achiziții, piață de capital, dezvoltare proiecte imobiliare – în special în zona industrial-logistică și data center.
În plus, observăm din ce în ce mai mult creșterea interesului investitorilor în dezvoltarea, finanțarea sau achiziționarea de proiecte sustenabile în România şi în regiune. CMS și-a asumat un rol activ în zona de ESG, în prezent fiind implicați atât la nivel local, cât și regional în numeroase proiecte de acest tip.
Practica noastră de IT&C este, de asemenea, foarte activă. Noile tehnologii și impactul digitalizării au determinat o schimbare rapidă a strategiei privind modul în care clienții noștri își desfășoară activitatea. Datorită complexității și aspectelor extrem de tehnice ale acestui sector, acordăm o atenție sporită calibrării asistenței noastre juridice așteptărilor și solicitărilor din ce în ce mai sofisticate pe care le primim din partea clienților. Fie că vorbim de reglementări în domeniul e-commerce, platforme fintech, diverse alte instrumente electronice - siguranța datelor reprezintă un aspect cheie al oricărui business.
Totodată, domeniul legat de restructurări este unul ofertant, fie că vorbim de restructurarea forței de muncă, de restructurări de activitate, achiziții de bunuri neperformante, restructurarea datoriilor, insolvență, la fel și cel de litigii.
Avocații de M&A cu care am mai vorbit așteaptă alte tranzacţii de 1 miliard plus (de euro), după vanzarea activelor CEZ, de anul trecut. Împărtășiți acest optimism?
Mizând pe o revenire a încrederii investitorilor și având în vedere semnalele pe care le primim deja din piață, da, sunt optimist în ceea ce privește activitatea tranzacțională în acest an.
Mă aștept să asistăm la un reviriment al investițiilor pe piața din România și din regiunea Europei Centrale și de Est, și, evident, la semnare unor tranzacții cu valori mari, în special în sectoare precum energia regenerabilă, tehnologie, media și telecomunicații (TMT), servicii financiare și sectorul industrial - industrii care s-au dovedit a fi cele mai rezistente în perioada de lockdown și ulterior acestei perioade.
Interesul pentru regiune rămâne important, la nivel global există fonduri pentru investiții, ca urmare suntem încrezători într-o consolidare rapidă a trendului crescător înregistrat înainte de pandemie, imediat ce încrederea revine, treptat și, sperăm noi, definitiv.
Litigiile vor aduce probabil și anul acesta volume mari de business firmelor de avocați. Cum vă poziționați aici? Pe de altă parte, Dreptul penal al afacerilor și White-Collar Crime au fost “starurile” anilor trecuți pentru multe firme de avocați. Le veți sprijini creșterea la CMS?
Practica noastră de litigii continuă să fie diversificată și complexă, astfel încât ne asigură o activitate substanțială. În ceea ce privește portofoliul litigiilor CMS, echipa de litigii coordonată de Horia Drăghici gestionează atât arbitraje comerciale locale și internaționale, cât și litigii locale (comerciale, de asigurări, contencios administrativ, de dreptul muncii, fiscale, insolvențe, proprietate intelectuală, drept imobiliar și construcții etc.). Bineînțeles, un loc important îl ocupă practica de drept penal pe care ne-am consolidat-o odată cu cooptarea lui Mihai Jiganie-Șerban, unul dintre cei mai experimentați avocați în acest domeniu, care este și coordonatorul acestui departament în cadrul biroului CMS din București.
Care este abordarea ta vizavi de echipă la începutul unui nou an financiar, când efectele crizei par să se diminueze? Se va schimba ceva pentru oamenii de la CMS? Ce urmează pentru ei?
Criza pandemică ne-a afectat pe toți, poate în moduri pe care nu am început încă să le bănuim. Și nu vorbesc aici de dimensiunea economică, de business a activității noastre. Acest an și jumătate de pandemie a afectat relațiile interumane, a accelerat o schimbare de abordare și a generat un nou sistem de valori pentru societatea globală.
CMS are avantajul de a fi început demersurile de implementare a digitalizării și a lucrului de la distanță cu mai mulți ani înainte de pandemie, ceea ce a făcut să reducă șocul generat de tranziția spre working from home și ne-a permis să putem performa în ciuda restricțiilor generate de pandemie. Este meritul întregii noastre echipe care a dat dovadă de agilitate, de o capacitate de reacție rapidă și adaptare la noile condiții de muncă. Grație atuurilor date de apartenența la CMS, împreună am reușit să fim pe valul acestei schimbări, nu sub el.
Ca urmare, vom rămâne aceeași echipă performantă și după această criză pandemică, având ca principal obiectiv furnizarea unui serviciu juridic modern, proactiv și de înaltă eficiență. Vom continua să sprijinim obiectivele de dezvoltare personală și profesională ale membrilor echipei noastre, într-un mediu de lucru “next gen” reinventat, conceput să susțină cele mai exigente cerințe de performanță juridică și tehnologică ale acestora.
Care sunt prioritățile avocatului Horea Popescu în calitate de coordonator al biroului CMS în România pentru noul an financiar? Care ar fi direcția, liniile strategice pe termen scurt și mediu? Ce veți păstra și ce vă propuneți să schimbați? Unde se va vedea amprenta personală, unde veți face ”fine tuning”?
În perioada următoare, ne vom concentra pe consolidarea biroului din București, maximizând puterea brandului CMS în piața din România și din regiune, având în permanență în centrul atenției noastre grija pe care o acordăm relației de colaborare cu clienții.
În ceea ce privește echipa, întotdeauna am fost ghidat în viață de principiul subsidiarității, potrivit căruia e cel mai bine să nu intervii pentru a impune ceva la nivelul unor grupuri care se pot autogestiona, decât, eventual, pentru a sprijini grupul respectiv să își atingă obiectivele. În acest sens, ne concentrăm pe creșterea eficienței corelată cu o creștere a gradului de inițiativă și independență a avocaților noștri parteneri. Suntem aici pentru a-i sprijini în demersul lor de dezvoltare a practicilor proprii și, în mod direct, a rezultatelor consolidate ale biroului nostru.
Care ar fi marile provocări pentru CMS Romania, într-un orizont de 2-3 ani? Cum se pregătește echipa locală pentru a le face față?
Cred că principala provocare va consta în adaptarea cât mai rapidă la noua normalitate care va fi generată post-pandemie, despre implicațiile căreia încă nu putem fi siguri în totalitate.
Suntem o echipă sudată, iar echilibrul între comunicarea eficientă, relațiile interumane interne și externe și impactul tehnologiei, capacitatea de înțelegere a implicațiilor acestora în activitatea de business și modul în care acestea vor putea fi utilizate în activitatea noastră juridică vor face diferența între performeri și inadaptați.
Privim cu optimism viitorul, îl anticipăm și pentru a fi pregătiți vom investi, ca și până acum, în instruire și educație, în agilitatea dată de relațiile sinergice dintre resursa umană și tehnologie. Avocatura de afaceri urmează negreșit trendul implementării noilor tehnologii în activitatea profesională. Presiunea eficienței ca rezultat va rămâne, ecuația de rezolvare a ei se modifică constant și poate avea alte variabile. Cu cât vom reuși abordări mai creative în soluționarea acestor necunoscute, cu atât rezultatul va fi mai relevant.