Departamentele juridice ale firmelor au avut foarte mult de lucru în ultimele două luni, fiind obligate să identifice soluțiile cele mai bune pentru adaptarea afacerilor la noile condiții legislative.„Activitatea în această perioadă a fost extrem de intensă. Modificările legislative frecvente cu impact în activitatea Strauss România au condus la o concentrare majoră în zona de monitorizare legislativă.Cred că departamentele juridice au avut mult de lucru, în această perioadă, în majoritatea sectoarelor, nu numai cele din FMCG”, declară Cristina Costache, Legal Manager Strauss România.
Munca juriștilor „a explodat” în zona de monitorizare legislativă. Specialiștii urmăreau acest obiectiv și înainte de criza medicală, dar, odată cu declanșarea pandemiei, numărul actelor normative emise a fost uriaș.
„Aici aș vrea să punctez importanța de a avea o soluție avansată de monitorizare a legislației. Pe noi ne-a ajutat în această perioadă. Alături de această zonă, am continuat procesul de maturizare a programului de protecție a datelor, care este gestionat în cadrul departamentului juridic, de revizuire documente și proceduri interne, management contracte. În această perioadă, prioritatea numărul unu a fost alinierea la legislația referitoare la prevenirea Covid. Decretul de instituire a stării de urgență, ordonanțele militare emise în baza acestuia, precum și toate celelalte acte normative emise, inclusiv recomandările ministerelor de resort, precum Ministerul Sănătății, Ministerul Muncii și Ministerul de Interne au fost analizate, interpretate și transpuse în documente sau instrucțiuni aplicabile la nivelul Strauss România. Alături de aceste activități, managementul contractelor și-a continuat activitatea obișnuită cu excepția termenului în care ne așteptăm ca toate actele să fie semnate. Este de înțeles o anumită întârziere în ceea ce înseamnă acest proces, având în vedere că mulți dintre angajați lucrează de acasă în această perioadă”, precizează Cristina Costache.
Un volum mare de muncă pentru juriști
Cele mai multe solicitări venite către departamentul juridic au pornit din zona de HR, în contextul în care a avut loc implementarea bruscă a conceptului de „muncă la domiciliu”. Mutarea unui număr mare de angajați către „munca la domiciliu” implică un efort din partea organizației pentru ajustarea documentelor aferete.
„Tot în zona de HR și SSM, trebuie să menționez instrucțiunile ce trebuie întocmite pentru siguranța angajaților în această perioadă, planurile ce trebuiesc întocmite conform decretului prezidențial. Zona de comercial – managementul contractelor a funcționat într-o zonă relativ normală, deci solicitările în acest domeniu nu au suferit modificări. Mai mult, s-au emis acte normative în această zona care solicită ajustare a contractelor în curs”, mai spune expertul Strauss România.
Activitatea departamentului pe care Cristina Costache îl coordonează nu a încetat nicio secundă. Totuși, modificarea majoră a fost lucrul de acasă aproape integral.
În noul context, în care starea de urgență s-a ridicat și a fost impusă starea de alertă, Legal Managerul Strauss România nu se așteaptă la o reintrare „în normal”. „Nu știu dacă acel „normal” cu care eram obișnuiți va reveni vreodată. Acum urmează starea de alertă, cu restricții încă în vigoare și cu o avalanșă de acte normative. Nu mă aștept să se modifice prea multe și prea curând ceva în activitatea departamentului juridic din cadrul Strauss România față de ultimele două luni,” explică avocatul.
Se poate lucra eficient de acasă
Cristina Costache este de părere că decizia de management cea mai importantă a fost mutarea angajaților, pentru care funcția permitea, la munca la domiciliu, chiar înainte de data de 16 martie. „A fost o decizie foarte bună și a fost o decizie pusă în practică rapid și eficient. Putem să lucrăm eficient și de acasă. Avem instrumetele necesare pentru a gestiona astfel de situații pe viitor, suntem o echipă puternică”, menționează juristul.
Legal Managerul Strauss România amintește faptul că întreaga economie a României a suferit o încetinire ca urmare a restricțiilor impuse în ultimele două luni. Odată cu ridicarea restricțiile, se așteaptă la o revenire a parametrilor normali în economie și la o normalizare până la sfârșitul anului.
„În această perioadă am luat toate măsurile necesare pentru protejarea propriilor angajați, a clienților și a consumatorilor noștri. Pentru echipa mea, BRAVO! Au făcut și sunt sigură ca vor face în continuare o treabă excelentă, nu au cedat presiunii și s-au comportat de o manieră ireprosabilă. Suntem un partener de încredere pentru toți clienții noștri și ne dorim în continuare o relație benefică pentru ambele părți. Dacă vreunul din clienții Strauss România s-a găsit în dificultate în aceasta perioadă a găsit înțelegere din partea Strauss România”, punctează Legal Managerul Strauss România.
Dificultățile economice simțite atât la nivel național, cât și internațional au determinat toate companiile să ia o serie de măsuri. Contextul de lucru nou a provocat și o reducere a unor cheltuieli. Restricțiile de circulație au diminuat până aproape de zero cheltuielile cu deplasările, cu evenimentele și cu alte astfel de activități. „În ceea ce privește sponsorizările, nu am căutat să le reducem sau să le eliminăm ci le-am redirecționat către domenii legate de combaterea SARS-Cov-2”, declară Cristina Costache.
În perioada imediat următoare, Strauss România și-a propus menținerea activității companiei pe o linie normală.